Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

måndag, juni 26, 2006

En sak som kan göra mig förvirrad är att jag aldrig vet var jag har maten. Numera har jag ju två kök och lagar mat både hemma och i Tråvad. När jag var på Volvo hade vi ju bara värmeskåp eller mikro, så där var det ju inget problem. Ofta händer det att jag inte orkar äta frukost t.ex. Inga problem, jag har ju mat i Tråvad. Så kommer jag dit och så visar det sig att det hade jag inte. Kanske har jag bröd eller pålägg, men inte bägge. Eller så skippar jag middagen i Tråvad, för jag har ju mat i kylen hemma, inte då. Men idag var jag säker. Jag skulle bara göra pannkakor och jag behövde bara ta med ett par ägg hem. Sagt och gjort. Äggen kom med och jag började blanda smeten. Inget mjöl hemma, det finns det däremot i Tråvad. Anledningen till att jag inte gjorde dem i Tråvad är att jag inget matfett har där, men det har jag hemma. Men inga problem tänkte jag, äggstanning består ju av ägg och mjölk, får väl göra någon form av omelett då. Lite orolig var jag ju eftersom jag alltid häller i lite socker i smeten till pannkakorna(de blir så krispiga då), men i med lite extra salt bara så löser det sig. Men bara ägg och mjölk är ju inget kul, så jag kikade i frysen efter lite svamp. Den svampen kom jag på att det nog var minst två år sedan jag plockade, så jag skippade det. Men jag hade en bit cheddar hemma och cheddar är ju så otroligt gott, så i med lite av den. Nu borde jag ju ställt in det hela i ugnen, men så tänkte jag att om jag har svag värme borde det ju gå ändå. Jag började på hög värme, men sänkte den ganska fort. Av någon anledning fortsatte det att fräsa rejält, så jag var tvungen att röra om i den sakta härdande äggsmeten. Då släppte ju all vätska i äggstanningen och allt började koka istället. Det fortsatte att stormkoka tills jag insåg att jag vridit fel vred, plattan intill började bli röd nämligen. Till slut lugnade allt ned sig och det var dags att äta. Ägget hade fått lite brun färg och såg faktiskt lite krispigt ut, luktade gott gjorde det också. Smaken var definitivt något annorlunda. Kraftig cheddarsmak med en mycket salt, men ändock lustigt söt brytning i det hela. Skulle jag äta det igen? Om jag säger såhär: Nästa gång måste jag definitivt komma ihåg mjölet!

3 Comments:

At 3:34 em, Anonymous Anonym said...

ASG........inte kan du laga mat i alla fall hahahaha. Hoppas du har bättre ordning på dina plantor o din butik. Kanske skulle du börja ha ett kök o ta med dig mat som du är van vid. Annars hade jag inte blivit förvånad om någon av hundarna hade norpat maten innan du hunnit sätta tänderna i den. Kom hit ska du få riktig mat. Kram Lotta o Kjelle hälsar så klart.

 
At 11:52 fm, Anonymous Anonym said...

emma säger att det var mat som hon kunde ätit, mjölfritt, men med mindre salt, tror jag. hoppas allt är bra.

 
At 12:51 em, Blogger Christer O said...

Jodå, allt är bra, fast det är lite varmt bara.
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home