Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

måndag, juli 03, 2006

Det är faktiskt för varmt nu! När det dessutom är alldeles vindstilla finns det ingen möjlighet att få ner värmen i växthusen. Det är bara till att lida och hoppas att allt överlever. Hundarna sover mest hela tiden och det skulle jag gärna göra också, men istället dricker jag en hel del kaffe. Utomhusaktiviteter, som att klippa häck eller gräsmatta är uteslutet, man kokar upp helt enkelt. Fast jag hade tänkt klippa de sista tre kvadratmetrarna som var kvar i morse. Men gissa vad? Jo även den lilla pålitliga gräsklipparen strejkar!!!!! Nu kommer det inte alltid någon gnista i tändstiftet. Så den kan nästan starta, bara för att ge upp ganska fort igen. Nu har jag definitivt börjat hata gräsklippare!!
I Tråvad verkar det vara ett bra år för Bromsar, Blinningar och andra blodsugande insekter. Mina ben är nu helt perforerade av deras bett. Faktum är att det till och med är värre där än det hemma bland kor och andra kreatur. Var utvecklas bromsarna och blinningarnas larver? Är det som hos myggor i vattnet? I vilket fall har jag redan tröttnat på dem också! Myggor kan jag stå ut med, visst det kliar något förfärligt ibland men det gör åtminstone inte ont när de sticker hål i en. Annars är det väl rätt hyfsat tycker jag, fast det skall ju bli ännu varmare i morgon!

3 Comments:

At 2:07 em, Anonymous Anonym said...

Här har du en till som går och kliar... Blinningar!!! Elakaste djuren i Västergötland! Var i torpet i helgen och försökte klippa gräset, men fick ta det i omgångar för jag blev attackerad av horder av ondsinta blinningar, som verkade vara ute efter just mig. Jag fick helt enkelt fly in i huset med jämna mellanrum, för det gör ju så j-a ont när de sticker(biter?). Har du öppet hela sommaren, eller har handelsträdgårdsägare kanske bara vintersemester - om de ens har någon? Får jag min gamla avställda rosthög genom besiktningen, så kommer jag och handlar av dig om du har öppet.

 
At 2:22 em, Anonymous Anonym said...

När det är sådan här hetta ska man inte jobba för mtk, tror jag det att gräsklipparen strejkar. Lägg dig hos hundarna dom väcker dig om någon kund kommer. Kram Lotta

 
At 10:08 fm, Anonymous Anonym said...

Semester minns jag inte vad det äe :-) Nä jag har allt öppet hela sommaren (fast jag tror inte det gör någon större skillnad ekonomiskt sett :-) )
Jo du Lotta, det händer allt att jag somnar på golvet hos dem :-) Då är de minsann knäpptysta om någon kommer :-)
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home