Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

fredag, juli 21, 2006

Idag regnade det. Det kom något mer regn än att man kunde räkna dropparna :-)Men det var åtminstone inte så varmt som igår, då mätte en kund upp +32 grader i skuggan. Hemma i byn har det nog inte kommit något regn alls. Nu börjar syrenerna få torkskador och mindre buskar och trän dör. Då bor jag ändå alldeles intill en mosse!
I Tråvad säckar blommor nu ihop trots att de är fuktiga. Värmen tar så hårt på dem att de inte orkar suga upp fukten längre. Då kanske det kan tyckas underligt att jag håller på att plantera lite perenner i en nedgången rabatt i Tråvad. Den ligger bakom pergolan där jag har mina perenner till försäljning. Den har sett lite sorgsen ut ända sedan jag köpte stället. Fast i år dök det upp en hel del lökväxter som jag inte sett innan. Jag vet att de förra ägarna planterade en hel del lökar där, men att de liksom aldrig ville sig. I år ville de sig :-) Men efter lökblomningen Såg det lite tomt ut. Så jag har hällt dit en ny jord som heter R-dress. Den skall läggas ovanpå trött jord i ett lager på 5-10cm. Inte myllas ned alltså. R-dressen är fylld med massa extra nyttigt och detta skall alltså rinna ned i den gamla jorden och pigga upp den för framtiden. Därefter planterade jag en del perenner som inte blivit sålda än. Skall bli spännande att få se om det blir fart på växterna nu. Det finns ett par ställen till där jag tänker testa den jorden.
Annars förbereder jag mig för växtbytardagen nästa söndag. Det kommer massa folk från stora delar av landet till mig i Tråvad och då skall vi byta växter med varandra. Det är kompisar som jag lärt känna via ”Allt om Trädgårds” trädgårdsforum. (Det är ett trevligt ställe på internet kan jag lova! Dessutom finns ju även Odla:s forum, också ett trevligt ställe att besöka) Den dagen ser jag verkligen fram emot!