Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

tisdag, juli 18, 2006

Nu börjar tomaterna mogna i snabb takt. Det är mest körsbärstomater jag har och de är ljuvligt goda. Förra året gjorde jag en tomatsås av de sista sex kilona. Tanken var att jag skulle göra egen ketchup, men det tog så vansinnigt lång tid för tomatsaften att reducera ned till rätt konsistens, så det blev tomatsås istället. Otroligt god kan jag säga! Med mycket vitlök, basilika och en del andra kryddor. Synd bara att jag inte minns allt vad jag stoppade i, jag kommer ju aldrig att lyckas få den likadan i år. Varje gång man köper in orkidéer så blir det alltid några som aldrig blir sålda. Det kan vara Cymbidium, Zygo någonting eller Dendrobium. Nu har jag faktiskt lyckats få några av dem att få nya knoppar! De första kommer att slå ut lagom till att semestrarna tar slut. Jag har dessutom en enbladig Cattleya som åtminstone startat nya pseudobulber, då finns det ju en chans att även den kommer att blomma i höst. Annars är det ju lågsäsong nu och jag har mycket tid över på dagarna. Visst finns det att göra, men just nu känns det som om jag behöver lite halvsemester. Mycket korsordslösningar blir det. Igår fick jag dessutom besök av en Forumkompis (Allt om Trädgårds trädgårdsforum) från Uppsala på besök. Sådant gör att blir roliga och går alldeles för fort.

1 Comments:

At 11:49 fm, Anonymous Anonym said...

halvsemester, kom och hälsa på emma och se vad änglarna har växt, de behöver en expert, så det blir lite fart. hälsar emma

 

Skicka en kommentar

<< Home