Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, juli 15, 2006

Igår natt var det bara 2,5 plusgrader ute på natten, inatt var det 4 grader. Lite tidig start med kalla nätter tycker jag. Men sedan stiger värmen fort. Om man inte gillar flugor och bor i ett flugtätt område gäller det att gå ut med hundarna tidigt på morgonen, medans flugorna fortfarande är lite slöa. Det gjorde jag inte idag. Bromsar och blinningar var det ganska lugnt med, men det finns någon form av fluga som bara surrar runt en och absolut måste in i öronen och näsan. Dem har vi mängder av! Både runt hundarna och mig var det stora svarta moln av flugor. Så det är långärmat, långbyxor och mygghatt som gäller. Nästan synd att jag inte har en flugätande fågel här hemma, för jag hade lätt fångat in ett årsbehov av fågelmat här då. Bara till att ta ut en stor håv, fånga dem och frysa in dem :-) Dessutom har getingarna, som vanligt, byggt bo i taket vid min ingång. Vi brukar komma bra överens varje år. Jag stänger dörren försiktigt när jag går ut och de låter bli att anfalla mig. Det är bara när drottningen lämnar dem som det kan bli lite irriterat. Men då skaffar jag hem människans bästa vän: ”Radar”. Den tar det mesta i insektsväg, men verkar låta bli nyttiga djur som spindlar.
I övrigt har jag nu fått hem två plantor av något som heter Babaco. Det är en papayahybrid som kan stå lite svalare än en vanlig papaya på vintern. Jag tog hem två sådana småplantor, en till mig och en till en kund, för att se om det är något att ha. Det är inte många kunder jag har som vill pröva nya saker, men ibland händer det och då vill jag ju kunna erbjuda något mera ovanligt, men ändå hyfsat lättodlat. Det kommer rapport om hur det går för plantorna framöver.