Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

söndag, augusti 13, 2006

Nu börjar folk så sakteliga komma tillbaka från semestrarna. En del vill fortfarande kunna köpa sommarblommor, men det går inte att få tag i nu. Däremot börjar höstblommorna komma igång, de som går under namnet ”Höstfärgring”. De flesta av dem går det alldeles utmärkt att sätta i krukor nu, men jag tycker det är för tidigt för chrysantemumen. Om det är så pass varmt som det är nu, blommar de över på en vecka eller så. Mina två kvarvarande guldfiskar bor ju numera tryggt i akvariumet inne i butiken, så tunnan stod ju utan innevånare ett tag. Men så kom det några grabbar och erbjöd mig några kräftor om jag ville ha. Jag gillar verkligen kräftor, men klarar inte av att släppa ned dem i kokande vatten. Skall jag ha kräftor får de vara färdigkokta. Så jag tackade nej, men räddade den minsta och den bor numera i tunnan på baksidan. Jag tänkte den skulle få bo kvar där tills kräftfiskesäsongen är över, sedan skall den tillbaka till ån. Getingarna börjar bli ett problem i växthuset. Framförallt bland vindruvorna. De börjar längta efter sött och har nu börjat äta på alla halvmogna druvor. Igår, när det åskade, var jag tvungen att stänga takfönstren ett tag, (det forsade nämligen in vatten) samlades det så många getingar uppe i taknocken att de inte gick att räkna. Håller de sig bara där är det lugnt, men jag vill inte ha in dem i butiken.