Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

fredag, augusti 04, 2006

Jag måste erkänna att det varit skönt med det ostadiga vädret vi haft denna veckan. I Tråvad har det kommit en hel del regn, men det verkar vara betydligt torrare hemma i byn. Jag tittade just nyss på en av mina sorgligt nedvissnade rabatter utanför storarumsfönstret. Det mesta har vissnat ned, men till min förvåning står där en Vaxklocka som snart skall slå ut. Hur har denna ganska kinkiga planta klarat sig i torkan?
Nu har höstblommesäsongen börjat. Lite tidigt tycker jag, för än är det ju sommar. Men skall man vara ärlig blir aldrig sommarblommor, som planteras efter midsommar, lika fina som de skulle blivit om de planterats på försommaren. Fast än tänker jag inte ta in Chryssbollar. De skulle blomma över på en vecka när det är så pass varmt som det är nu.
I veckan kom min bror och hälsade på. Han hade fått tag i ”Svenskt trädgårdslexikon” av Axel Holzhausen i tre delar från 1938. De hade haft två sådana uppslagsverk där han köpte dem och det ena fick jag. Efter att jag kollat igenom dem kan jag säga att det finns intet nytt under solen. Allt det som idag verkar nytt och ovanligt, fanns här i alla fall 1938. Det är bara nya sorter av dem som inte fanns då. Faktum är att det verkar ha varit betydligt mer urval då, än nu. Men det beror väl på att folk är nöjda med växtsnabbköpen vi har idag. De har ju ingen större variation i sitt utbud och ju mer sådana ställen det blir, desto magrare blir utbudet. Något att tänka på!