Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

torsdag, augusti 24, 2006

De två senaste veckorna har nog gett oss allt det regnet som borde kommit under sommaren. Vissa skurar är så kraftiga att det kommunala dagvattensystemet inte klarar av att svälja allt. Det kommer upp ur golvbrunnarna i de villorna runt omkring istället. Även hos mig i handelsträdgården forsar det upp, men golvet sluttar så runt brunnen att det snabbt rinner tillbaka utan att kunna skada byggnaden. Det är värre hos grannar där det fortsätter ut i hela källarplanet. Jag har ett annat problem istället. Min vinranka har producerat ett stort antal vindruveklasar även i år och det är ju egentligen roligt. Men det är även ett getingår utan dess like. Så Tråvads alla getingar verkar ha kommit till det stora växthuset och tuggar i sig mina vindruvor. När det väl är ett hål i druvan tar det inte lång tid innan den börjar jäsa! Trots att dörrarna är stängda till det stora växthuset börjar nu stanken av jästa druvor leta sig ut i resten av byggnaden! De flesta kunderna säger ju inget om doften, men man märker att de känner av den. Så nu har jag börjat förklara vad det är för doft innan de ens börjat fundera över den. Inte för att det skulle göra mig något om de trodde att jag gjorde lite vin till husbehov, men med tanke på hur stark doften blir ibland, kan de ju tro att jag håller på i industriell skala.
Augusti är en konstig månad försäljningsmässigt. Det kan gå flera dagar utan att det kommer mera än tre kunder. Då vågar man ju inte beställa så mycket blommor, sedan kan de välla in i ett par dagar och då tar man ju hem lite extra. Naturligtvis blir det då en extralugn period igen, så att man står där med blommor som inte blir sålda. Hoppas att jag någon gång kan lista ut hur jag skall beställa i framtiden :-)

2 Comments:

At 8:42 fm, Anonymous Anonym said...

Skönt o höra att du inte flytit bort i regnfloden, här får vi bara lite då o då, men det gör gott för grödan. Dammen är så gott som full bara några cm kvar. Ska bara lära Mira att det inte direkt är en badsjö till henne ;-D utan mera tänkt som en damm. Kram Lotta, Kjelle o Mira som fortfarande är stolt för att hon rymde o undrar om du listat ut var, hahahahaha.........

 
At 3:50 fm, Blogger Christer O said...

Nej, kan inte riktigt fatta hur hon gjorde :-)
Tyvärr är det fel tid för regn. Nu vill de skörda det som finns kvar efter torkan och då skall det ju helst vara torrt. Det blr fel hur man än vrider och vänder på det. Konstigt att hon ser det som en bad-damm, resten av hennes familj dör ju hellre än att bada :-)

 

Skicka en kommentar

<< Home