Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

torsdag, september 07, 2006

Den gamla Agaven, som nu skall bort.

Jag sådde ju Streptocarpusfröer för ett bra tag sedan och nu har de flesta börjat blomma. Det blev ju egentligen bara tvåolika varianter av blommönster. Blåa eller rosa markeringar i blomman. De blåfärgade har jag ställt fram till försäljning och de rosa sparas för förökning. Gissa om jag blev glad idag när en kund kom in och köpte fem av de blå! Egentligen ville hon ha en rosa också, men där var jag benhård. De skall förökas till nästa år. Jag har dessutom fått fröer av en kund som jag nu sått och det skall bli så spännande att få se hur de blir. Nu har jag även delat bladsticklingarna av vildarterna jag har. De har nu blivit så pass stora att de fått egna krukor att växa i. Det gör ju att jag kan sänka priset på dem rätt rejält, så att de vågar köpa dem. Med det priset jag har på dem nu blir de nog aldrig sålda. Dessutom har jag börjat att skära ned den stora Agaven som stått i handelsträdgården i många herrans år. Den har ju blommat och håller så sakteliga på att dö. Det är inget större problem med att skära av bladen, det går väldigt lätt med en vanlig brödkniv, men det visade sig att jag inte klarar av växtsaften i den. Armen blev alldeles röd och sedan började det att klia något vansinnigt. Så i morgon skall jag köpa gummihandskar och dessutom ta med en såg till Tråvad för att sätta lite fart på nedkapningen. Det kommer att chocka många kunder, även om de vet att den håller på att dö. Jag har lite funderingar på vad jag skall ha på platsen, som agaven stått på, efteråt. Antingen blir det en ny agave eller så funderar jag på att anlägga en inomhusdamm där. Eftersom jag aldrig haft den ytan innan, känner jag att det inte måste dit ett bord för ännu mer växter till försäljning. Men nog skulle det vara snyggt med en damm?

4 Comments:

At 9:33 fm, Anonymous Anonym said...

Kul att se en bild från växthuset. Emma sa att det saknades något vesäntligt i bilden, HUNDAR. hälsar emma

 
At 11:34 fm, Anonymous Anonym said...

Absolut, bygg upp en fin damm med porlande vattenfall o ha mkt grönt runt det skulle vara såååååå fint. Kram Lotta ;-D

 
At 8:15 fm, Anonymous Anonym said...

Du Christer nu har jag löst dina fritidsproblem för vintern, hihi. Jag kom på att jag sett nått läckert på mässan: Naturkällan gå in o kolla på deras maximodell får du se. Den kan du ju gjuta i plast själv o dekorera med lite torv o sen plantera riktiga växter i. Absolut ett måste för din handelsträdgård och nått vettigt att byta ut agaven mot.

http://www.naturkallan.com/products.htm

Kram Lotta

 
At 11:18 fm, Anonymous Anonym said...

Ja den modellen såg ju bra ut, men så är det dethär med begåvning och händighet :-)
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home