Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, september 16, 2006

Det är oftast inte speciellt svårt att få de vanligare orkidéerna att blomma om egentligen. Ställ bara undan dem och ge lite vatten då och då så brukar de komma igång igen. Egentligen skall man ju vara försiktig med vattnet, framförallt med brudorkidéer, så att de inte hamnar och stannar kvar i bladvecken, för då kan de ruttna. Dessutom skall vattnet helst vara ljummet. Men om jag skall vara ärlig har jag inte följt de reglerna i sommar. De har stått på golvet i drivhuset inne i det stora växthuset. Ibland har jag spolat dem med kallt vatten och då har det definitivt stannat kvar vatten i bladvecken. Nu tackar de mig med att skapa nya blomstänglar. Dessutom har jag en Cattleya som är min egna orkidé. Jag fick lära mig av en orkidékunnig att den skall stå mycket ljusare än brudorkidéerna, gör inget om solen når den ibland, och lite svalare. Den har nu fått fyra nya bulber och blomknoppar har börjat visa sig. Blommorna blir kraftigt cerise med lila i tungan (om jag minns rätt) och så har den en ganska kraftig doft. Den är nu framställd i butiken, men är inte till salu! Den skall mest finnas där för att kunderna skall bli intresserade av någon annan orkidé än brudorkidén. Av hundra sålda orkidéer är nog nittiofem brudorkidéer. Det finns ju så många andra fina, men då tror alla att de är väldigt svårskötta. Det brukar finnas så många intressanta orkidéer hos Gustafssons, men för det mesta får jag låta dem vara just på grund av att kunderna tror de är jättesvåra. Fast just nu har jag tagit in två Paphiopedilum (Venussko) vid namn ’Jack’. De är mycket mörkt röda och något alldeles fantastiskt vackra. Något för den som vill ha en lättskött och vacker orkidé. Bilder kommer när jag framkallat filmen i kameran.