Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

onsdag, september 13, 2006

Så har nedkapningen av den gamla agaven börjat. Men den rackaren tänker inte ge sig utan strid kan jag säga! Den stänker växtsaft när man kapar i den och det ger en enorm klåda där det träffar. Det bildas små blåsor i huden, man blir kraftigt röd och sedan börjar det klia något vansinnigt. Men jag har smetat filmjölk över ställena där jag träffats och då har klådan mildrats rätt mycket. Till min förvåning har det kommit ytterligare en blomstjälk från den! Det trodde jag inte var möjligt, men så är det. Den skall få utvecklas som den vill och blomma innan jag tar bort det sista av agaven. Nu börjar kunderna komma tillbaka så smått efter semestrarna. Ja hemma har de varit, men de har inte handlat så mycket egentligen. Höstblommorna skall ju planteras så smått nu och krukväxterna som dött under sommaren skall bytas ut. Dessutom gör det ju inget att sommarvärmen kommit tillbaka, men utan de flesta irriterande flugorna.

2 Comments:

At 4:09 fm, Anonymous Anonym said...

En blomma till va häftigt. Christer köp naturell youghurt det är bättre för huden, återställer PH-värdet snabbt o läker bättre. Du kan ju köpa jordgubb om du vill lukta lite gott. LOL! Mira hälsar att hon troligen blir med lilla-syster i helgen, Iza ska flytta in här ett tag. Husses chefer är taskiga och hon får inte åka sverige runt på service :-(... Men det blir nog kul här åxå, lek hela dagarna och inte mkt jobb.
Kram Lotta, Kjelle & Co

 
At 10:20 fm, Blogger Christer O said...

Tror jag skippar jordgubbsyoghurt, det blir så jobbigt med alla bärbitar som kommer att smetas ut :-)
Ja vad skall man göra med chefer? Fast Iza är ju en sådan härlig tös att det nog blir toppen för Mira!
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home