Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, mars 31, 2007

Bland allt annat som blivit eftersatt i trädgården är min varmkompost ett sorgligt kapitel. Jag tycker väl att den aldrig fungerat som den borde och när man egentligen inte tittat till den på två år händer det inte mycket i den. Den övre tredjedelen har förblivit helt oförändrad. Bara det att det var helt torrt. Så idag tömde jag den och flyttade på hela komposten. En varmkompost för livsmedel skall ju inte släppa in smågnagare (eller större :-) ), för att de inte skall få gratis mat. Men att kräva det av en plastkompost är fånigt. Mer än en gång har jag haft skogsmössfamiljer i den. Så numera häller jag i allt utom rester efter kött. Vill de äta upp resterna på den gula löken så får de det. Förutom den övre tredjedelen hällde jag även i lite av det som låg på botten av komposten. Förhoppningsvis finns det en hel del av det nödvändiga mikrolivet kvar där. Nu skall ju en varmkompost inte fungera med mikroliv på samma sätt, tanken är att det är värmen som skall bryta ned innehållet. Men som jag skrev innan, så har min aldrig fungerat som den borde, utan snarare som en vanlig kompost med lock på. Dessutom kunde jag fylla flera väldigt stora krukor med fin kompostjord, det blev säkert ett par hundra liter användbar kompost. Färdig kompostjord är inte som de flesta tror extra näringsrik. Mycket av näringen går nämligen åt under själva komposteringen. Utan den är snarare en hyfsat bra P-jord i jämförelse. Så nu gäller det bara att komma på vad jag skall ha i krukorna i sommar, ett angenämt problem.

1 Comments:

At 7:29 fm, Anonymous Anonym said...

Hej i solvärmen, har en kompost som torkar hela tiden fastän jag vattnar i den men det är väl tingens natur att man ska inte lyckas mad allt, hälsar emmas matte

 

Skicka en kommentar

<< Home