Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

tisdag, november 14, 2006


Första amaryllisen är såld! Blev lite förvånad när kunden frågade efter en, men inte vill jag hindra någon :-) Så nu har jag ställt fram fem stucken i kruka med mossa runt omkring. Det är en röd gracilis sort som heter ’Charme’. En gracilis sort har mindre men (oftast) fler blommor än de större sorterna. Nu har jag dessutom börjat planera för dörrkransbinderiet. Förra året var det många som inte trodde att jag skulle göra sådana, så de köpte dem hos mina konkurrenter istället. Sedan, när det förstod att jag faktiskt gjorde det, insåg de att de gjort en tabbe för jag var dessutom billigare än de andra. Så i år hoppas jag på kraftig försäljning på dörrkransar. Annars är det en hel del sorgbuketter som skall bindas denna veckan. Jag känner alltid en viss oro och stress inför det, men eftersom många kommer tillbaka och köper fler när det behövs sköter jag mig nog hyfsat ändå. Sedan har jag ju alltid gamle mäster att rådfråga om jag känner att det behövs. Gissa om det känns tryggt! Binderisidan hade gärna fått vara mycket större än vad den är nu. Inte för att jag vill att folk skall dö, men om de nu ändå gör det så är det en bra inkomstkälla för mig, ingen idé att hyckla om det.

2 Comments:

At 8:18 fm, Anonymous Anonym said...

Men Christer så har det alltid varit, den enes död är den andres bröd! MKT gammalt citat vettu! Jag tycker den uppsättningen ser kanonfin ut, förstår att kunderna kommer tillbaka. Här uppe har vi fullt röj.......dom leker brudarna hela dagarna. Iza har lite svårt att hänga med Mira som verkar ha en ooooooootrolig kondition. Mira är en riktig utehund, hon har lärt sig öppna dörren själv o går ut o in lite som hon vill....mutter! Problemet är att hon inte stänger efter sig. Nåja, kul har dom o själv städar jag golv, vi har ju lera på baksidan efter borrhålen. Ha det bäst. Kram Lotta & Co

 
At 10:08 em, Blogger Christer O said...

Så Mira brås på både far och farmor/mormor. Det var mycket öppnande av dörrar med dem :-)Visst är det gott med all lera och grus de drar in :-)
Christer

 

Skicka en kommentar

<< Home