Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, november 25, 2006

Veckorna innan advent är ganska händelselösa, vad gäller försäljning. Det är lite sent att köpa höstblommor, men för tidigt för att köpa julblommor. Så man går där i sin ensamhet och tycker det mesta är trist. Tja, nu är jag sällan ensam i butiken. Först och främst har jag ju en tjej som arbetstränar hos mig halvtid, dessutom är det en grabb hos mig som egentligen skulle haft en praktikplats tre dagar i veckan. Men eftersom de inte hittar någon så är han hos mig. Så ensam är jag väl högst tjugo minuter om dagen. Sådana veckor är det bra att röja i ordning inför Decembermånaden. Det stora växthuset är nu till två tredjedelar. Den sista tredjedelen är skymd bakom ett stort silvrigt skynke, där har jag alla övervintrarna. Så nu är borden tomma och så rena de kan bli efter en sommar. Det fattas bara ett lager med rent papper över så att jag kan ha alla julgrupperna där. Nu har dessutom många av amaryllisarna kommit så långt att de kan ställas fram. Sedan har de dekorerats med antingen färgad sisal eller mossa, plus lite rosetter och annat pynt. Vädret gör ju dessutom att man helst håller sig inne. Men så läste jag i mitt horoskop att jag skulle få oväntat besök idag. Naturligtvis satte jag igång en kanna Gevaliakaffe och började fundera på vem som skulle komma. Det kunde ju vara någon kompis som jag inte träffat på länge, men tänk om det verkligen var oväntat? Tja, inte trodde jag att det skulle landa ett ufo utanför, men något speciellt borde det ju vara. Kungen kanske? Konstigare saker kan ju hända tänkte jag. Fast dricker de kungliga något så simpelt som gevaliakaffe? Kanske skall det vara egenblandat kaffe där? Ja, ja, jag var ju inte direkt förberedd så vad skulle jag göra. Men så kom jag på att man kan ju inte bara bjuda på kaffe om det kommer något kungligt i ens väg. Så jag tog en liten titt i kylskåp och skafferi också. Jag kom fram till att jag skulle kunna koka lite risnudlar eller bjuda på ett par mackor med ost, kaviar och enrisrökt medvurst. Så jag hoppades att han inte var så sugen på något annat om han skulle dyka upp. Så jag gick där och väntade mest hela dagen. Till slut hade jag druckit upp kaffet och dessutom kunde jag bara bjuda på mackor med ost eller kaviar. Jag var ju inte sysslolös under tiden, kunder kom och gick. En hade visst inte varit hos mig på ett år, sade han. En annan hade blivit galen i orkidéer, sade hon. Dessutom band jag ett par dörrkransar och dekorerade ytterligare ett par amaryllisar. Kungen kom aldrig till Tråvad, inte heller någon annan oväntad men vad gör det? Men jag kunde köra hela vägen hem idag utan att motorn bara dog och det gjorde mig väl så glad kan jag säga :-)