Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, december 16, 2006

Det har inte regnat på en hel dag nu! Solen tittade till och med fram mest hela dagen. Man kan ju inte annat än njuta då :-) Denna veckan har det äntligen börjat röra på sig lite i handelsträdgården. Framförallt är det amaryllisar som säljer. Några små julgrupper har det ju också gått, men det är ju nästa vecka som de börjar säljas ordentligt. Men naturligtvis har jag satt igång att göra dem redan nu, så att det inte blir panik nästa vecka. Av erfarenhet från förra året, vet jag nu att det är de grupper som kostar runt hundralappen som säljer bäst. Men några lite större och dyrare blir det allt också. Ett litet problem, som man får när man gör alla dessa julgrupper, är att det blir mängder med plastkrukor över. Oftast i storlekar som jag inte behöver senare. Fast dem kan man kanske ge bort på växtbytardagen nästa år?! Förra veckan plockade jag en hel del mossa för att ha till dekorationer på både grupper och amaryllisar. Då hade vi haft ganska många minusgrader på natten. Det gick så lätt att plocka upp stora tjok av mossan, eftersom de frusit ihop i block. Tyvärr visade det sig senare, när de tinat, att den mossan inte satt ihop lika bra när det tinat upp. Så i morgon blir det till att plocka lite mer. Den först plockade mossan går bra att ha i grupperna, men på en amaryllislök faller den lätt av. Håll nu tummarna så att det blir en jättebra julvecka! Något skall jag ju ha nu när hösten blev så dålig.
Ha en trevlig tredje advent.

4 Comments:

At 2:23 fm, Anonymous Anonym said...

Du Amaryllisarna jag hade från fjol får bara upp blad.........mutter. Vad har jag gjort för fel. Hälsar från Iza o Mira att det finns ännu en bild i AoT albumet med dom båda i lertagen. Kram Lotta & Co

 
At 6:29 fm, Anonymous Anonym said...

Hur många julgrupper har du gjort i år? Jag minns en jul syrran hade blombutik o fy attans bubblans vad vi planterade o mossade o hade oss, sen var det slut efter bara nån timmes öppet i butiken. Idag har jag gjort en jag ska ge bort! Lite kul att göra faktiskt å då tänkte jag på dig. Kram LjusneLotta

 
At 3:08 fm, Anonymous Anonym said...

Gjorde väl ett sjuttiotal tror jag. Har en del kvar, men hoppas på kommande vecka. Amaryllisar gör som de vill själva. Det kan mycket väl komma blomknopp ett bra tag efter det att bladen kommit. Kanske har du glömt den lilla perioden med relativ kyla som de vill ha? Några veckor i 10c° vill de ha för att bilda knopp.
God Jul!
Christer.

 
At 7:28 fm, Anonymous Anonym said...

Men dom har stått i matkällaren sen förra nyår, ska inte det räcka? Just nu står dom farligt nära soptunnan. Kram Lotta

 

Skicka en kommentar

<< Home