Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, december 09, 2006

Det här med presentkort känns alltid lite kluvet. Nu har jag i och för sig inte gått med i någon organisation, så det är egengjorda som bara gäller hos mig. Men antingen är ju pengarna redan betalade och då får man ju inget mer när de hämtar sina blommor. Eller, om det är för en större organisation/firma, betalas det med faktura. Då känns det ju som om man ger bort blommorna ända tills fakturan är betald. Det sistnämnda gäller just nu. Så även om jag säljer en del nu, så märks det inte i kassan. Det gör det först om ett par dagar. Men naturligtvis är jag glad om kunder vill köpa presentkort hos mig, annat skall jag inte påstå.
Vädret har tagit bort minsta lilla julkänsla hos de flesta av oss är jag rädd. Jag som är uppvuxen i Göteborg borde ju vara van, men allt detta regnande dämpar även mitt humör en hel del. Med tanke på hur mycket regn som kommit är jag glad att jag bor , och har handelsträdgården, på områden där det skall mycket till för att det skall bli översvämning. Nu börjar det bildas små sjöar på åkrarna och jag har en känsla av att höstvetet tar en hel del stryk. Den senaste tiden har det passerat en massa flockar med gäss över Skaraborg. De verkar flyga i öst- västlig riktning. Är de på väg norr eller söderut tro?
Annars är det en mellanvecka just nu. Mycket folk kommer in och kikar så att man har amaryllisar och andra julblommor inne. En och annan grupp har jag också sålt, men den försäljningen sätter nog inte igång ordentligt förrän till nästa helg, om folk orkar få fram någon form av julstämning vill säga.
Ha en trevlig advent!

2 Comments:

At 2:46 fm, Anonymous Anonym said...

emma säger att hon väntar på julen så det kommer någon och hälsar på. annars så är det lite si och så med julkänslor, men sätt på julmusik och dra ner persiennerna, det kanske hjälper. Hyasinter som blommar ger också lite julstämning. Ska åka på julmarknad får se om det hjälper. Glad andra advent. från emma med slavar

 
At 6:54 fm, Blogger Christer O said...

I handelsträdgården finns det nog julstämmning. Hyacinter, amaryllisar, tomtar och halmbockar gör sitt för julstämningen. Dessutom har ju min stora gran glitter och lampor i sig. Nä, det är hos kunderna som julstämningen måste fram. Jag hoppas att jag också kan åka till någon julmarknad, som kumd, någon gång. Men det blir nog inte än på länge.
Trevlig tredje advent.

 

Skicka en kommentar

<< Home