Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

torsdag, januari 25, 2007

Det tog några dagar innan jag fick något vettigt gjort i växthusen efter det att jag stängt. Har mest gått runt och tyckt synd om mig själv, dessutom är det ju ganska onödigt för det hjälper ju inte det minsta. Jag började så smått med att ställa ned de växter som är känsligast och de som jag gillar mest själv i källaren. Källare och källare, det är mest en gång en trappa ner. Kanske 4 meter lång. Fördelen med den är att det är lite varmare där, den fungerar lite som en jordkällare alltså. Sedan satte jag igång med att slänga pelargoner. Hädelse jag vet, men det var lika bra. Jag sparar några och tar sticklingar på dem här hemma istället. De uppstammade fuchsiorna däremot vill jag nog ha hem. I Tråvad gick det inte att sälja dem, de flesta vill inte ha besväret med att övervintra dem. De är ju två år gamla nu och jag har liksom fäst mig vid dem. Kanske kan jag sälja dem till sommaren?! Annars kommer jag att få en mycket vacker trädgård i år :-)
Oljan till värmen i växthusen är nu nästan slut. Jag vill spara några liter så att om någon vill köpa stället, så kan de testa brännaren i alla fall. Så nu eldar jag med ved och annat brännbart som inte är giftigt. Det är sådan kraftig cirkulation på vattnet att det klarar -5c utan att det fryser. Den senaste tiden har det ju varit betydligt kallare, så jag har eldat. Då har jag börjat elda när det närmar sig 5 plusgrader i det mindre växthuset. Pannan är enormt stor invändigt, så jag har haft lite problem med att lista ut hur mycket ved skall slänga in åt gången. Först var jag orolig för att pannan kanske skulle kunna koka. Ingen större möjlighet kan jag säga. Det passerar 600 liter genom pannan. Detta vatten har ju då kylts ned en del på sin färd genom växthusen, så den risken är minimal. Vid 22 tiden har jag lagt av, då är det omkring 11 grader varmt. Klockan 04:21 startar min klockradio och då är det dags att börja elda igen. Då eldar jag i två timmar, det räcker för när dagsljuset kommer håller sig värmen utan problem, även om det är minus tio ute. Jag har fått en del ved av förr-förre ägaren och jag har haft en hel del själv, men nu börjar det ta slut. Så jag planerar att tömma systemet på vatten nu till lördag. Det finns en som är mycket intresserad av att köpa stället, men måste komma överens med sin bank (bara det inte är min bank personen går till, det skulle jag inte önska min värste ovän). Om jag får ett positivt svar kan jag ju hålla på att elda ett tag till.
Jag har hört efter om jobb på de olika volvoarbetsplatserna här i Skaraborg. Det var bara när jag ringde till Volvo i Floby som man kände sig välkommen (om de skulle ha ett jobb snart vill säga). Jag berättade hur det var och att jag jobbat 20 år i de olika Volvobolagen. Jamen då måste du ju söka jobb här, med all den erfarenhet som du har. Plötsligt kände man sig lite värdefull i alla fall, så håll tummarna nu.

3 Comments:

At 2:15 em, Anonymous Anonym said...

Vi tänker på dig o förstår att du känner dig ledsen! Men var glad för att du fick prova på, det kanske kommer bättre tider för dig med blommor o blader. Lycka till med allt. Kram LjusneLotta & Co

 
At 1:25 em, Anonymous Anonym said...

"Bättre att spänna den bågen som brast än att inte spänna den alls"

Lycka till framöver!!!

 
At 11:23 fm, Anonymous Anonym said...

Emma säger att det var trist men du testade. Vi hör av oss efter emmas operation på tis. emma

 

Skicka en kommentar

<< Home