Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, januari 06, 2007


Trettondagsveckan är en av de tristare på året, försäljningsmässigt alltså. Det händer inte mycket kan jag säga. Om man har tur åker många och hälsar på någon avlägsen släkting den helgen, så att de känner att de måste ha någon blomma med sig. Det som säljer är tulpanbuketter och snittorkidéer. I övrigt står det rätt still.
Denna veckan har jag istället ägnat mig åt övervintrarna. Jag har inte lyckats hålla dem så pass kallt som jag vill, så nu har både fuchsior och pelargoner börjat blomma igen. Pelargonerna har jag bara ställt fram på borden, det känns som om det är lite väl tidigt att ta sticklingar på dem nu. Så pass varmt har jag det inte i växthuset. Jag kommer att kunna ta en hel del sticklingar på vanliga röda, Mårbacka och ”Kungen av Danmark” i år. Fuchsiorna däremot har jag bara klippt ned ordentligt. De flesta jag har är uppstammade och i år vill jag kunna få lite ordentlig form på dem. Fuchsior är ingen stor sak i mitt område, så dem tänker jag inte ta sticklingar på alls. Dessutom har jag en hel del sticklingsförökade hibiskusar nu. Först och främst olika varianter av den vanliga hibiskusen, men även ett par av Hibiscus tiliaceus och Hibiscus moscheutus. Den sistnämnda kallas också prakthibiskus och får upp till 25cm vida blommor. Den skall visst också vara härdig i Sverige, men hinner då troligen inte blomma hos oss. Fast med det klimatet som vi verkar få nu, så kanske man skall testa den? Så dagarna vandrar på i Tråvad och jag är glad och tacksam över att det inte är kallare än det är, fast det hade gärna kunnat sluta regna. Värmen har jag absolut inget emot, det får gärna bli än varmare nu i vinter, men regnat börjar gå mig på nerverna.

2 Comments:

At 2:26 fm, Anonymous Anonym said...

Alltid lika kul att höra vad du pysslar med Christer. Visst är det en synnerligen tråkig vinter i år, bara regn o gegga. Brudarna röjjer på baksidan så det hänger om dom, blääääääh, men lyckliga är dom. Men du vad ska jag göra med amaryllisarna, så jag får till dom nästa år. Vissna ner, sättas direkt i källaren eller?? Kjelle gör det sista i badrummet nu, som att dra vatten o el, bara lite lister o sånt som saknas nu. Kram LjusneLotta & Co

 
At 4:22 fm, Anonymous Anonym said...

Hej, Emma tycker att det ska bli kallare så det inte drar in så mycket lort när hon har varit ute och gått. Annars så kastade vi ut julen i dag, Hoyorna verkar ha klarat granen,peppar,peppar. Hälsar emmas matte

 

Skicka en kommentar

<< Home