Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

måndag, januari 29, 2007

Nu står det enbart någorlunda köldtåliga växter i växthusen. Jag eldade med ved ett par dagar och det var egentligen inget större problem. Blev väl lite trött efter att behöva gå upp 04:21 på morgonen för att få upp värmen efter nattens kyla. Fast det var ju en helt annan sak att elda i pannan i Tråvad mot att elda hemma. Det är inte småpinnar man slänger in i den pannan. Den är närmare 75 cm lång och väldigt djup, så det blev snarare småstockar som hivades in där. 600 liter vatten skulle värmas upp. Men så för ett par dagar sedan var det stört omöjligt att få drag i skorstenen, tror att all rök kom i i växthusen istället. Kan säga att det luktade skogsbrand där inne :-) Så jag beslutade mig för att tömma värmesystemen på vatten. Gissa om det blir tryck när 600 liter skall ur ett hål som är c:a 1 kvadratcentimeter :-) Dessutom var det stopp i avloppet i det lilla växthuset där vattnet skulle ut. När det nådde två decimeters höjd, sprang jag till grannen Viola och lånade en sådandär gummisugpropp. Det var ungefär två decimeter sand i avloppet. När det väl ruskats om så rann vattnet ut ganska snabbt. Dessutom finns det ett mindre system, för uppvärmning av kontors, köks och toalett avdelningen. Det utloppet sitter i pannrummet. När vattnet steg allt högre, var det bara till att använda gummisugproppen igen. Fast där var det en form av stålull som hindrade mest. Det avloppet hade en gång varit ingången för råttor, så man hade lagt denna stålull i avloppet för att hindra dem från att komma upp. Det var så framgångsrikt att vattnet hade svårt att komma ut. Efter det var jag ju tvungen att tömma ut vattnet i elementen och i alla kranar och varmvattenberedaren. Fantastiskt hur mycket vatten som får plats i ett element :-) Jag hade ju bara placerat ut småspänner under dem och det kan jag säga var helt otillräckligt. Men å andra sidan blev ju golven tvättade :-)
Nu har jag fyllt hela källaren med växter som jag tycker är värda att spara. Där nere är det alltid plusgrader, men för att inte riskera något, så har jag även satt gullfiber på utsidan dörren. Inte för att det blir kallt de närmaste dagarna, men jag vet ju inte hur lång tid det tar innan jag får hem dem. Som tur är har kompisarna en liten lastbil, så när det väl blir av kan vi ta allt på samma gång. Idag tog jag hem några orkidéer (Miltonia, Cymbidium och brudorkidéer) samt en Papaya, plus några stora krukor som jag alltid gillat. De är fyrkantiga med små tassar som de står på, kinainspirerade skulle jag nog kalla dem. Väldigt fina, men kanske något för dyra för genomsnittskunden. Dessutom frosttåliga. De kan bli fina i sommar med stora växter i. Enda nackdelen med dem är att de är en aning tunga, men lite får man ju lida :-)

1 Comments:

At 10:56 fm, Anonymous Anonym said...

Jadu elda i så stor panna kräver sin man, skönt att du slipper det nu. Vatten blir alltid väldigt mkt när det börjar rinna, log lite mitt i ditt elände. Hoppas Volvo behöver dig omedelbums.
Kram LjusneLotta & Co

 

Skicka en kommentar

<< Home