Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

onsdag, februari 14, 2007

Idag fortsatte kampen med mitt avloppsrör. Det visade sig att jag omöjligt kunnat avhjälpa stoppet med ett rensband. Jag kunde för det första inte förstå hur det var anlagt, eftersom det inte alls gick åt det håll som trekammarbrunnen är, utan motsatt. Så det fick bli till att kalla in slamsugaren. Även han var konfunderad övar hur det var lagt, men så tillslut hade vi tätat alla inlopp och så satte han på sugen. Hela golvet i badrummet skakade när pluggen eller snarare pluggarna passerade. Det var till och med så att locket i handfatet hoppade upp flera centimeter när de passerade. När han tog bort sugen, följde det med akvariegrus ur avloppsröret. Det har inte kommit dit med min hjälp, det kan jag säga. Däremot minns jag att det fanns akvariegrus i duschen när jag flyttade dit. Så stoppet har sakteliga byggts upp under c:a sex år. Inte konstigt att det satt så hårt som det gjorde då. Ännu en räkning som skall betalas, men den ligger ett bra tag fram i tiden i alla fall.
Idag har jag fått hem resterande fuchsior och lite annat från Tråvad. Bland annat en enorm bladkaktus. Namnet vet jag inte, men den har mellanstora rosa blommor, som står lite längre än vad jag är van vid. Den stod ute i somras och är därför rejält snigeläten. Men trots det blommade den vackert nu i höstas.
Jag har även pratat med de som driver Gudhems allköp och till våren skall jag få stå utanför där och sälja av de växter som jag har kvar och som övervintrat i källarna. Dessutom har jag ju en hel del perenner som jag odlat i Tråvad och även sådana som jag köpt in, så de får också komma med. Eftersom jag vet vad de vill ha i Tråvad, ser jag ingen anledning att ödsla bort tiden där med dessa växter. De vill ha röda pelargoner och tagetes. Visst kan jag odla upp det också, om inte stället blir sålt, men i första hand vill jag ju bli av med det jag har nu. Idag fick jag också besök av herrn som sålt blomsterlökar till mig. En holländare som kan perfekt svenska. Som alla tycker han det är tråkigt det som hänt, men han förstår varför jag var tvungen att lägga ned. Jag har en massa tulpanlökar för snittblomsdrivning, som jag köpt från honom. De skall nu plockas fram och förhoppningsvis bli så fina att de kan säljas. Även om det inte känns så just nu, tror jag inte framtiden är nattsvart i alla fall. Om inte växthusen blir sålda, så har jag ju ett av de häftigaste sommarställena man kan få :-)

3 Comments:

At 1:31 em, Anonymous Anonym said...

va skönt att du fick ordning på avloppet!! Det är såååå opraktiskt när det inte fungerar:-)
Och all lycka i ditt jobbletande önskar jag dig - håller tummarna också!

 
At 2:29 em, Anonymous Anonym said...

Grattis till att du har avlopp det är väldigt skönt o praktiskt! Hoppas boken var bra igår!
Kram LjusneLotta & Co

 
At 2:59 em, Anonymous Anonym said...

Det var bra att det fixade sig tycker Emma

 

Skicka en kommentar

<< Home