Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

måndag, februari 05, 2007

Tanken är ju att jag skall flytta över de växter jag har i Tråvads källare, till den jag har hemma. Så nu är min högtrycksnatriumkvicksilvernågontinglampa igång här hemma. När jag städade där nere i helgen upptäckte jag två mindre träd som stod kvar där nere. Det var ju säkert tre vintrar sedan jag använde källaren för övervintring av växter, så jag hade inget minne av dem. Det visade sig att det var en liten magnolia och en större fuchsia. Jag har inte ett minne av dessa två, men man får väl hoppas att de var vackra när de levde i alla fall :-) Som det är nu, så står där bara några uppstammade fuchsior (det finns flera kvar i Tråvad, men de står naturligtvis längst inne i gången i Tråvad. Så det lär ta tid innan jag får ut dem igen.) en Cistros och numera min stora rumsgran. Den sistnämnda är så stor att det är svårt att röra sig i mitt smala kök. Dessutom finns nu de två överlevande guldfiskarna i ett akvarium där nere. Det blir en ganska bra övervintringstemperatur för dem där. Har jag tur är de ett par och då kan det ju bli flera guldfiskar nästa år. En sak som är bra att veta för er som har en damm i trädgården, men övervintrar era guldfiskar inne, det är att de måste ha en period med ganska låg temperatur för att vilja leka. Så vill ni ha flera guldfiskar, se till att ha dem hyfsat kallt under vintern, annars blir det inga yngel.
Jag funderar som bäst på hur jag skall göra med de krukade perenner och buskar/träd som jag har kvar i Tråvad. Generellt sett är vintern betydligt mildare i Tråvad än här hemma, så därför borde de stå kvar där. Men å andra sidan kan ju vem som helst ta med sig dem nu, när jag inte är där. I och för sig har det ju inte varit någon enorm efterfrågan på dem, så varför skulle jag tro att någon skulle ta dem nu :-) Ja, ja, så länge stället inte är sålt så behöver jag nog knappast bry mig.