Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

söndag, februari 04, 2007

Jag tillhör de där stackars enfaldiga som faktiskt tror att jag detta år kommer att få tillbaka mitt köksbord efter julen. Inte blir det så. Redan nu är det belamrat med blommor som vill ha det någorlunda varmt om vintern. Så det blir till att äta frukost i vardagsrummet som vanligt. :-) Jag tog mig en promenad i trädgården idag och gissa om jag blev förvånad, snödropparna blommar. Inte så konstigt säger ni, det gör de ju överallt i landet. Men då tänker ni inte på att jag bor i lilla Sibirien. Min by ligger alltid två veckor efter resten av omgivningen och framförallt efter Tråvad. Där har vintergäcken börjat blomma, men inte så mycket mer. Haberlean och Ramondan har överlevt sommarens torka, det fanns inte ens blad kvar av dem i höstas. Men mina kaktusar ser ut att ruttna bort. Kommer det rejäl kyla nu så är det en hel del som kommer att frysa illa. Nektarinen ser just nu ut att må prima. Den klarade den förra vintern, då vi hade ned till -29grader här i byn. Denna höst och vinter har passat den utmärkt hittills. Den står framför min uteplats och skyddas för nordanvindarna och det är nästan ren sand i den rabatten. Egentligen borde den ju tyna bort, med tanke på att det är zon 4-5 här. Med det i baktanke tog jag med mig ett snödroppsträd (Halesia carolina) som klarar zon 2-3 och planterade den en bit ifrån nektarinen. Jag fick även med mig en sommarbuddleja (Buddleja alternifolia) som klarar zon4. Men den har fryst bort för mig förr. Så den planterades nu strax intill mitt woodland. Då skyddas den från nordanvinden och får sol större delen av dagen.
I Tråvad har jag städat rejält nu. Det kommer folk och tittar på stället och då måste det se någorlunda ut. Nu är det bara kontoret och köket som ser lite väl stökigt ut. Häromdagen var det ett par där och tittade, men de var egentligen bara intresserade av att köpa växthuset och frakta bort det. Alltså skulle jag stå där med tre tomter och ett halvt hus. Dessutom skulle jag aldrig kunna visa mig i Tråvad igen. Så jag sade att antingen köper man allt eller inget. Personerna i fråga bor inte långt bort och säljer sommarblommor och grönsaksplantor. De kan gott odla i Tråvad och hämta plantor efter behov. Men intresset för stället verkar ganska stort, så håll tummarna. Ju närmare våren kommer, desto mer kliar det i köpsuget :-)

1 Comments:

At 3:16 fm, Anonymous Anonym said...

Hoppas det blir sålt snart. Så du kan gå vidare med det nya livet,med täxter på hobbynivå och ett arbete var det nu blir, men dina hundar kommer nog sakna husse sedan nu när de är vana med husse hemma. Emma blir bättre och bättre, men gillar inte tratten. hälsar emma

 

Skicka en kommentar

<< Home