Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

torsdag, februari 08, 2007

Vad många inte tänker på, eller vet, är att det vi köper som kogödsel egentligen är alldeles utmärkt jord. Kogödseln i säckarna är nämligen så utblandad med annat, att det inte är så mycket gödsel kvar i säckarna. Jag försökte förklara det för kunderna, men det var segt. En dam minns jag särskilt. Vi stod och diskuterade de olika jordarna och så sade jag att kogödselsäckarna egentligen var en alldeles utmärkt jord. Billigare dessutom. Jajamensan sade då en dam som stod intill oss. Jag odlar direkt i säckarna, fungerar jättebra! Då tittade damen jag pratade med, på mig och så sade hon: Nej, det tror jag då inte. Sedan köpte hon en av de dyrare säckarna istället. Det gjorde ju inte mig något, men det visar att många inte tror på det de hör även om det kommer från någon som faktiskt gör som jag sagt. Jag vill ju leva som jag som jag lär, så idag tog jag tummarna ur och planterade om en Mango som jag haft i något år nu. Jag har fått veta att den har en pålrot och därför helst vill ha en djup kruka. Bredden är inte lika viktig. I helgen hade jag tagit med mig en glaserad kruka i keramik, ganska smal, men 50cm djup och en säck kogödsel. Alltså fyllde jag krukan med kogödsel och därefter planterade jag om mangon i den. Om det nu skulle skita sig, lovar jag att berätta det här :-)
Jag fick även med mig några Judasträd hem. Det är egentligen ett träd som skall kunna stå ute året runt på bra platser i zon1. Men man kan även ha den som krukväxt. Jag lät mina fälla löven sent i höstas och lät dem stå kallt. Vet inte riktigt om det är rätt sätt, men de lever i alla fall. Nu när de står här hemma i värmen, har de börjat spira så smått. Jag toppa de dem kraftigt, för de ville inte förgrena sig alls. Skall bli kul att få se hur det utvecklar sig, ni som vet kan väl berätta mer om dem!
För ett par år sedan köpte jag kärnor från ett vildäppleträd med fyllda blommor. När det nu är kärnsådd vet man aldrig resultatet. De kan bli som de skall, men de kan även bli enkelblommande. Vet ju inte hur många år det tar till blom, så det är bara till att ha tålamod. Om de blir som jag vill, skall jag utöva ympningens sköna konst. Teoretiskt kan jag det utan problem. Men det är ju det att teori och praktik inte alltid stämmer överens. Jag har ju lite olika äppleträn här hemma, så jag får väl börja öva på dem tills det blir dags.

2 Comments:

At 6:14 fm, Anonymous Anonym said...

Hej. hoppas det går bra med dina växter, jag tar gärna skott sedan. Emma ska på återbesök hos vetrinären på måndag. hon verkar pigg och glad, hoppas hon inte luras igen. hör av mej hur det hår

 
At 8:37 fm, Anonymous Anonym said...

Då håller jag tummarna!
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home