Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

tisdag, februari 13, 2007

Nu är jag trött på precis allting. Inget fungerar som jag vill. Idag t.ex. har jag stopp i avloppet. Det har varit på gång en längre tid, det vet jag. Men så för ett par dagar sedan tog jag tag i saken. Jag köpte kaustiksoda och hällde ned i avloppet. Allt verkade gå bra, för vattnet rann lättare helt plötsligt. Men så tog jag en omgång till igår kväll, bara för säkerhets skull. Jag spolade med mycket vatten ett flertal gånger och märkte inget särskilt. Så i morse, när jag skulle borsta tänderna, märkte jag att vattnet inte rann ut ur handfatet. Till min förvåning ser jag då att det står massa vatten på golvet i duschen. Nu vågade jag ju inte ta mer kaustiksoda, så jag prövade med en gummisugpropp. Inget hände. Av en granne fick jag låna ett rensband, fast det var av den grövre modellen och det finns för många svängar på mitt avloppsrör, så det gick inte att använda. Så jag går ned i källaren och upptäcker att golvet i duschen inte är tätt, det droppar vatten från taket nämligen. Efter konsultation med min bror så beslutar jag mig för att lossa röret som går mot trekammarbrunnen. ”Men stå nu inte med öppen mun” skrattade han. Just nu är jag väldigt glad över att jag spolade så mycket vatten efter kaustiksodan. Visst hade jag öppen mun. Jag har sköljt minnen med Yes diskmedel. Nu får jag väl någon vidrig sjukdom och dör i smärtor kan jag tänka. Jag kom i alla fall fram till att stoppet sitter närmare brunnen än huset. Efter att ha torkat vatten från golvet och bytt kläder, prövade jag med det kraftiga rensbandet igen. Det knepiga är att trekammarbrunnen ligger åt öster, men avloppet i huset går mot norr. Det finns minst två svängar på avloppsröret på väg till brunnen. Jag prövade det grova rensbandet igen, men det klarar en sväng, men inte två. Detta är ju ett rensband för avloppen i en bondgård, lite grövre rör där kan jag tänka. Plus att de säkert inte kröker sig ideligen. Nu har jag hört att en kompis kompis troligen har ett runt, lite tunnare rensband, så med lite tur kan jag använda det senare idag eller i morgon. Pinkningen är det ju inga problem med. Antingen går jag ut och ställer mig bakom garaget eller, om det är för kallt ute, så har jag en gammal potta i min ägo. Värre är det ju om jag måste skita. Visst kan jag använda pottan då med, men det är ju tjäle i marken, så det blir ju inte lätt att bli av med det efteråt. Tur att jag har mina gamla grannar :-)
Nu är jag trött och grinig och vill inte vara med längre. Något kan väl gå min väg i alla fall? Nu skiter jag i allt och lägger mig och läser en bok eller så.

3 Comments:

At 5:22 fm, Anonymous Anonym said...

elände, elände, elände blir det aldrig nog. Vi vet vad det är att ha stopp i avloppet, vi bor ju i gammalt torp. Men om det är pest så kan det ju inte bli värre det kan ju bara gå åt ett håll.emmas matte

 
At 2:04 em, Anonymous Anonym said...

Men kära nån VAD HÄNDER INTE hos dig???? Nu får du banne mig få ett jobb så du inte är hemma o har dig så där mkt. Eller så sätter du dig i bilen o kör hit!!!!!!!!! Hoppas det var en bra bok i alla fall o du det man inte dör av gör en starkare även om man har svårt o tro det just när det händer.
Stor FET puss från Mira, kram LjusneLotta & Co

 
At 8:28 fm, Anonymous Anonym said...

hoppas du löste problenet i går så allt fungerar i dag.Emmas matte

 

Skicka en kommentar

<< Home